marți, 9 februarie 2016

Metoda Montessori la Mihai - sau cum imi educ copilul in spirit liber

De vreo 10 ani incoace tot caut sa descopar in minunata noastra Romanie un sistem de educare al copiilor. Eu am crescut cu sistemul ceausist si cu educatia parintilor mei, asa cum era ea pe vremea aia, prin '86. Nu zic ca a fost rau, din contra, am terminat doua facultati (una de fizica, alta de contabilitate), deci, am ceva creier pe acolo! Insa azi, dragii mei, avem dreptul la informatie si e pacat sa nu ne folosim de ea. Mi-a placut sa descopar mereu lucruri noi, sa fiu la curent cu orice si mai ales sa-mi discut ideile cu persoane care sa-mi dea raspunsuri la ceea ce caut.
Revenind la sistemul educational, va povesteam ca acum 10 ani am descoperit sistemul Montessori. Nu pot spune ca pe atunci a prezentat ceva interes, insa cand toate prietenele mele aveau copii am inceput sa le povestesc despre acest sistem. Si in Romania de altfel, se stie de el, insa numai de vreo cativa ani incoace s-a integrat sistemul Montessori in scoli, cu precadere in cele private.
Ce este sistemul Montessori?
După mine este o metodă naturala de a îți educa copilul în spirit liber, de a-l învăța să fie independent și de a îi lăsa libertatea să aleagă. Nu întru în detalii (sunt mii de informații despre Montessori).
Metoda Montessori se poate aplica încă de la naștere, începând cu aranjarea camerei și până la confecționarea de jucării diy.
Bun, până acum nimic nou. Însă cum fiecare copil e unic și are propriul ritm, îi putem da diverse jucării educative pentru stimularea creativității, a cunoștințelor și a competențelor. Este bine să stimulam progresiv copilul.
Cum am aplicat metoda Montessori la Mihai
Simplu. Jucării făcute de noi, altele cumpărate din lemn (mi se păr mai practice și mai safe), o mobilă joasă cu rafturi de unde să își poată lua ușor jucariile, o saltea asezata pe jos (yeah, I'm crazy) si lasat copilul sa descopere lucrurile singur. De fapt, metoda asta este una cat se poate de naturala privind cresterea copiilor. Eu i-am oferit lui Mihai propriul spatiu de joaca, l-am lasat sa faca singur unele activitati (la 12 luni mananca singur cu furculita si lingura - blw).
Mi-ar fi placut sa pun si cateva poze cu aranjarea camerei insa mai avem de lucru la ea. Pana atunci, i-am confectionat placi senzoriale (tati rules!), carticele din fetru, jucarii senzoriale si care ii dezvolta motricitatea si logica. Sunt de altfel, foarte multe lucruri de spus la aceasta metoda, insa sunt sigura ca o sa va documentati si voi.

Nu mi-am dorit niciodata sa am un copil care sa stie alfabetul la un an nici sa citeasca la doi ani, imi doresc un copil perfect normal care sa isi dezvolte inteligenta in frunctie de pragurile varstei si care sa poata fi integrat in societate alaturi de generatia lui. Da, ok, sunt cazuri de copii supradotati, dar aici e iarasi alta poveste. Stim deja ca majoritatea jucariilor nu se mai potrivesc varstei de pe ambalaj (Mihai de exemplu se joaca cu jucarii de 18 luni, desi el are 12 luni si culmea ca stie ce sa faca cu ele) insa chiar si asa, inteligenta lor trebuie stimulata corect!

O sa va povestesc mai incolo si despre educatia Montessori in societatea din provincie!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu